Mentaliti manusia keparat!

assalammualaikum

aku mulakan bicara hari ini dengan alfatihah buat pejuang2 tanah air yg terkorban di Lahad Datu
semoga rohnya di tempat orang2 yang shahid insyaallah.  
" mentaliti manusia keparat" apa yang aku luahkan ini bukan untuk menunjukkan aku ini baik.. aku ini macai kerajaan..
dan sebagainya... tetapi.. aku ingin menghina! mencaci! memaki! golongan- golongan yang keparat ini.
golongan mana yang aku maksudkan?

1) dah tau tak ada ilmu.. buat- buat pandai! (bak kata orang, bodoh sombong!)
2) isu kecil dihebohakn tanpa asal usul periksa
3) manusia yang perangainya huduh lebih dari binatang.
4) penfitnah di alam maya.. 

persoalannya... kenapa begitu marah aku pada golongan- golongan ini? hakikatnya aku tak marah.. 
tapi aku tergelak sendiri melihat kebodohan.. kedunguan.. manusia yang mentalitinya tak ubah lebih teruk 
dari binatang disebabkan terlalu taksub nya mereka dengan politik sehinggakan kes di Lahad Datu ini
ingin di POLITIK kan. ada yang tuduh A.I.. ada yang tuduh P.M... big clap for you my friend! (daaa..)

adakah nyawa manusia pada hari ini sangat murah? sehinggakan anda - anda semua menghukum ke 2,2 pemimpin tersebut?
fikir dan renungkan..

kes yang ke- 2! 
 " kenapa askar tak serang je? depa makan gaji buta ke?" kepala tok anjang die.. sesuka hati nak tuduh orang..
yang dok bersedia pagi petang jaga sempadan tu depa buat apa? makan? tido? senangnya nak dapat dosa. kan...
apa yang aku faham la..aku dengar.. punca dieorg tak ambik tindakan dek sebab "PUNCA KUASA" 
tau ke tidak ap benda alah ni? ha.. google2 la.. sembang pandai.. kutuk pandai.. 

kes yg terakhir!
kenapa askar malaysia naik air asia? mana pergi kapal terbang tentera weyh? ha.. ha.. ha.. ha.. 
big clap once again!
apa ke bongok nye la soalan.. media hari ini pun lebih kurang bongoknye.. baik media pro kerajaan. atau pun alternatif.
adeh! sangat sedih... dari yang aku baca dari blog ini klik, ada betul nya apa yang die cakap.. walaupun fakta ini benar atau tidak.. tetapi! kita boleh fikir sendiri la kebenarannya kan.. 

SANGAT BANGANG!


akhir kata... maaf atas terkasar bahasa.. hehe..
SELAMAT BERJUANG WIRAWAN NEGARA! PRAY FOR LAHAD DATU! 

renung- renungkan hadis ini..

Kata Imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H):

وَأَمَّا الْخُرُوج عَلَيْهِمْ وَقِتَالهمْ فَحَرَام بِإِجْمَاعِ الْمُسْلِمِينَ، وَإِنْ كَانُوا فَسَقَة ظَالِمِينَ

“Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemimpin (penguasa) serta memerangi (atau membangkang) mereka, maka hukumnya adalah haram menurut kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Perkataan Imam an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/229. Turut disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fathul Bari)
 

 


0 comments:


ShoutMix chat widget